subota, 07. septembar 2013. | |
Mrkić: ,,Vraćamo diplomatsko-obaveštajnu službu" |
+ larger fontnormal font- Smaller font |
Kroz takvu vrstu službe, Tito je prvi u celom svetu znao da je Ben Bela pao. Nadam se da će SID biti ustanovljen do kraja godine.
O najdelikatnijim stvarima ne možete da pričate SMS-om, telefonom, mejlom. Ne postoji ozbiljno ministarstvo spoljnih poslova koje nema SID, odnosno takozvanu službu za informisanje i dokumentaciju. To nije agentura, kao što neki, najčešće slabo upoznati, pogrešno zamišljaju neke specijalne jedinice koje kao Džejms Bondovi jezde svetom i ko zna šta rade. Reč je o najrafiniranijoj informativnoj ili tačnije informatičkoj delatnosti. Onda bi pojedinci mogli da vrlo strukturisano i sistemski rešeno javljaju ovoj ustanovi najdelikatnije informacije koje ne smeju da budu predmet obične komunikacije jer bi time ugrozili ugled ove zemlje, ali i sve službe u nizu, kaže u razgovoru za „Politiku" Ivan Mrkić, ministar spoljnih poslova Srbije, odgovarajući na pitanje da li se radi na ponovnom formiranju diplomatsko-obaveštajne službe. Ideja je da se objedine SID, VOA i deo BIA? Ima raznih ideja. Mi ćemo se opredeliti za onu koja čitavom državnom aparatu najviše odgovara. Polazi se od potencijala svih službi, kadrova, koliko imamo snage. A bitno je da ono što je postojalo bude restaurisano. Cilj je da najuži vrh države bude što bolje informisan, da znaju i da prate teme od izuzetnog značaja, a čije razmatranje ne sme da bude kompromitovano opštom pričom. Kroz takvu vrstu službe, Tito je prvi u celom svetu znao da je Ben Bela pao. Ako hoćete efikasnu, pouzdanu, netračersku diplomatiju onda u sistemu morate da imate taj segment. Nadam se da će do kraja godine sve biti instalirano. Kako je MSP funkcionisao bez te službe? Godine 2007. odjednom smo ukinuli kanal SID i to nas je sve ostavilo sa invaliditetom, kao službu, jer ne možemo da funkcionišemo u punom diplomatskom kapacitetu. Od tada je to išlo raznim diplomatskim bogazama i time se obesmislilo. Ništa mi ne izmišljamo novo, nego vraćamo ono što je izuzetno solidno funkcionisalo. Mi smo u nekim periodima bili šampioni, mogli su u vreme blokova od nas da čuju nešto i Moskva i Vašington. Vrlo smo odlučni da oformimo jaku državu Srbiju i ništa što želimo da učinimo nećemo raditi na štetu drugih država. Ovih dana je bilo zamerki da niko u državi, izuzev Ministarstva spoljnih poslova, a i vi posle dva dana, nije reagovao na izlive antisrpske mržnje u Hrvatskoj? Mi smo ti koji i treba da reaguju. Nismo kasnili, država je kroz svoj instrumentarij preduzela sve što je potrebno. Mi smo radili sve najprilježnije, intervenisali smo i u Zagrebu i ovde kod nas u Beogradu, u hrvatskoj ambasadi, i u Briselu, i u Strazburu, gde god je trebalo. Nismo objavljivali celom svetu jer je bitniji učinak da postignemo ono što hoćemo, ali vas uveravam da smo učinili sve što treba. To što se tamo događalo, naravno, da je naišlo na veoma loša osećanja kod nas. Ali, i hrvatska vlada je preduzimala sve što je trebalo, što je olakšalo našu diplomatsku akciju. Značajno je da nisu podsticali ni štitili one koji su to radili kao što su u prošlosti znali da čine. S našim ocenama su se saglasili i međunarodni sagovornici. I oni su, koliko je ko nalazio za shodno, primereno reagovali. Evropska komisija je rekla da je to unutrašnja stvar Hrvatske i da se neće mešati? Nisu se mešali, ako je to adekvatan izraz, tako što su formalno ulagali protest jer za to nema osnova prema tome kako radi Evropska komisija. Ali jesu dejstvovali i gledali su da se ta tema ukloni iz ovog područja. Često se može čuti poređenje između Srbije i Sirije kojoj preti vojna intervencija, a ljudi ovde imaju dosta simpatija prema sirijskom narodu jer su i sami bili u sličnoj situaciji? Istovremeno, Beograd mora da sledi evropsku politiku? Ja znam kakva su osećanja našeg naroda, a znam i sopstvena kada je reč o bombardovanju i sankcijama. Situacija u Siriji je dramatično različita od one uoči bombardovanja bivše Jugoslavije, poređenje ne stoji, iz istorijskih, činjeničnih, geografskih i kakvih god hoćete razloga. Srbija se gnuša upotrebe hemijskog oružja. Ako postoji čvrst, pouzdan dokaz da je upotrebljeno, nema sumnje da bismo mi to najoštrije osudili. Srbija je zemlja koja je uništila svoje stokove hemijskog oružja. Još pre 2000. godine pristupili smo konvenciji koja se odnosi na uništavanje takvog oružja i bili smo među prvima koji su ga i uništili. Kada je reč o takvoj vrsti oružja, mi smo ga još u ono blokovsko doba svojom pameću napravili, ali smo od njega i odustali. Srbija je tokom razvoja krize u Siriji imala svoje prioritete kojima je bila posvećena i mi smo se onda po inerciji koja se podrazumeva kod zemalja koje su članovi za pridruživanje EU pridruživali izjavama Evropske unije o Siriji. Te izjave su uglavnom odražavale ono što politički mislimo o tome. Emocionalno možda i ne. U ovom slučaju mi vidimo da nema zajedničkog stava EU, nadamo se da će se do toga doći, iako je taj proces otežan jer svako ima individualan pogled na prilike i događaje. Kada se njihov stav oformi, mi ćemo ga proceniti i pridružićemo se. Prirodno je da mi sve češće delimo političke stavove sa EU jer želimo da budemo članica. Šta ukoliko EU podrži vojnu intervenciju? Neću da se izjašnjavam o nečemu što je tako maštovito i hipotetično. Stav Srbije će biti oformljen pošto EU zauzme jasan i napisan stav o tome. Najbolje je i najlegalnije da postoji odluka SB UN. Da li je tačno da je Nemačka navodno odustala od daljeg uslovljavanja Srbije, po pitanju reformi ili otkrivanju krivaca za napad na nemačku ambasadu 2008. godine, ukoliko lokalni izbori na severu Kosova prođu u skladu s njihovim očekivanjima? Ne mogu da potvrđujem ili opovrgavam bilo šta što je možda internije razmišljanje nemačke diplomatije. Istina je da Brisel, kao centrala, koja pokušava da projektuje zajedničku politiku svih članica EU, ima kao prioritet te izbore, želi da oni uspeju. I nama kao vladi je do toga stalo jer se međunarodno legitimišu i legalizuju sve strukture srpskog stanovništva na KiM, kroz koje naš narod može da ostvari svoje interese. Priča o tome da jedna zemlja može da preokrene sve po meni je duboko netačna. U EU postoji usaglašavanje i u ovom trenutku Srbija, prvi put, uživa ogromnu podršku većine. Dakle, stav Nemačke nije presudan u EU? Nemačka je nesumnjivo izuzetno bitna da bi ta unija uopšte postojala i funkcionisala. Međutim, ne može se nikako tumačiti ponašanje EU kroz nešto što se oformi, pa dejstvuje, isključivo u Berlinu. To nije tačno. Ipak se pokazalo u prethodnom periodu da su stavovi Nemačke bili i te kako bitni? Nemački stavovi ne stoje kao tvrda politička postavka. Nemački stavovi se razlikuju. Dođu nam parlamentarci, koji ispričaju svoju priču, onda dođe neko od kancelarke s malo različitom pričom, ministar spoljnih poslova, koji da druge tonove. Ono što smo mi ovde slušali od nemačkog parlamentarca nije se nužno pretočilo u odluku Brisela. Kod nas se malo uvrežilo da nas Nemačka koči a ja se s tim ne slažem. Nemačka je nama u finalu finala pomogla. To mislim kao ministar spoljnih poslova, na osnovu obilja podataka. U diplomatskim krugovima se priča da ste ostvarili dobar kontakt s nemačkim ministrom spoljnih poslova Gidom Vesterveleom? Tačno, i ne samo s njim. Ima tu još mnogo onih čije savete rado slušam i primam. Moj je posao takav da moram s mnogima da komunicira, ali kao i u privatnom životu, s nekim se brže i lakše razumem. Drago mi je da mogu kažem da imam laku i prijatnu komunikaciju s Vesterveleom. Rekli ste nedavno da odnosi sa SAD, Rusijom i Kinom nikada nisu bili bolji? Odnosi su bolji nego ikada, naš predsednik se viđa sa svima. Zar se i Boris Tadić nije viđao sa svima? Jeste, ali nije bila ovakva atmosfera. Nas sve više prihvataju i to je istina, gde god ode premijer, potpredsednik vlade odmah imamo suštinske razgovore, nema napetosti, problemi nisu u prvom planu, daleko su. Ja to mogu punim plućima i srcem da kažem. Vide da je ova vlast ozbiljna, da stoji iza onoga što kaže, nema nikakvih kombinatorika. Postali smo poznati kao pouzdan partner. Očigledno tako nije bilo ranije. To osećam i kroz dejstvo glavna tri čoveka u državi i lično to isto doživljavam. Optužuju vas da se novim zakonom o spoljnim poslovima legalizuje stara struktura diplomata? To nije tačno. Mi zakonom želimo da uvedemo profesionalnost, stručnost, kao nešto mnogo bitno za instituciju ovog tipa. Pokušavamo da novom postavkom koja će ličiti na neku iz Titovog vremena, ili na neku iz sadašnjeg, kao što je to u Sloveniji ili Danskoj, profesionalizujemo diplomatiju u kojoj će sve manje mesta biti za političare. Male zemlje ne mogu sebi da priušte taj luksuz da političar bude ambasador tamo gde je sastav ambasade jedan ili dvoje diplomata. To sebi može da priušti Vašington, koji i ako odlazi u ambasadu pored njega je još dvesta diplomata. Dakle, mogućnost da greši svedena je na minimum, zapravo je nema. A ako mi na primer postavimo fantastičnog književnika koji bude sam ili ima još jednog u ambasadi, meni ne treba mnogo da zamislim šta sve može da se desi. Mi hoćemo i da mladi, koje ćemo mi obučavati i zapošljavati, imaju jasnu perspektivu napretka kroz ovu kuću. Hoćemo da napravimo kriterijume koji će njih da stimulišu. Da li u vašem ministarstvu ima mesta i za bivšeg ministra Vuka Jeremića kada se vrati sa službovanja u SAD? Sasvim sigurno da ima mesta za njega, ne znam šta mu je plan. Vuk ima jedinstveno iskustvo, prošao je nešto što niko od naših nije i svako njegovo mišljenje ili savet uzimali bi se u obzir. Ali, kakvo je lična projekcija nastavka njegove karijere nismo razgovarali, a koliko znam on je narodni poslanik. Novi kriterijumi za ambasadore. Merila za ambasadore će biti vrlo pojednostavljena – ako ne donose berićeta zemlji, neće dugo sedeti na tom mestu. Dakle, moraju potpuno da budu u službi privrede. I to je nešto što nije vezano za ovaj trenutak, o tome razmišljamo već godinu dana, a sad ću to pretočiti u vrlo jasan sistem, u nešto što će ih obavezivati sve – da služe privredi, da nam dovlače investicije, da plasiraju naše proizvode, da prave kooperacije, da idemo na treća tržišta s nekim zemljama. Ko mi ne donese takvu vrstu potvrde za godinu dana – biće vraćen. |