субота, 07. септембар 2013. | |
Мркић: ,,Враћамо дипломатско-обавештајну службу" |
+ larger fontnormal font- Smaller font |
Кроз такву врсту службе, Тито је први у целом свету знао да је Бен Бела пао. Надам се да ће СИД бити установљен до краја године.
О најделикатнијим стварима не можете да причате СМС-ом, телефоном, мејлом. Не постоји озбиљно министарство спољних послова које нема СИД, односно такозвану службу за информисање и документацију. То није агентура, као што неки, најчешће слабо упознати, погрешно замишљају неке специјалне јединице које као Џејмс Бондови језде светом и ко зна шта раде. Реч је о најрафиниранијој информативној или тачније информатичкој делатности. Онда би појединци могли да врло структурисано и системски решено јављају овој установи најделикатније информације које не смеју да буду предмет обичне комуникације јер би тиме угрозили углед ове земље, али и све службе у низу, каже у разговору за „Политику" Иван Мркић, министар спољних послова Србије, одговарајући на питање да ли се ради на поновном формирању дипломатско-обавештајне службе. Идеја је да се обједине СИД, ВОА и део БИА? Има разних идеја. Ми ћемо се определити за ону која читавом државном апарату највише одговара. Полази се од потенцијала свих служби, кадрова, колико имамо снаге. А битно је да оно што је постојало буде рестаурисано. Циљ је да најужи врх државе буде што боље информисан, да знају и да прате теме од изузетног значаја, а чије разматрање не сме да буде компромитовано општом причом. Кроз такву врсту службе, Тито је први у целом свету знао да је Бен Бела пао. Ако хоћете ефикасну, поуздану, нетрачерску дипломатију онда у систему морате да имате тај сегмент. Надам се да ће до краја године све бити инсталирано. Како је МСП функционисао без те службе? Године 2007. одједном смо укинули канал СИД и то нас је све оставило са инвалидитетом, као службу, јер не можемо да функционишемо у пуном дипломатском капацитету. Од тада је то ишло разним дипломатским богазама и тиме се обесмислило. Ништа ми не измишљамо ново, него враћамо оно што је изузетно солидно функционисало. Ми смо у неким периодима били шампиони, могли су у време блокова од нас да чују нешто и Москва и Вашингтон. Врло смо одлучни да оформимо јаку државу Србију и ништа што желимо да учинимо нећемо радити на штету других држава. Ових дана је било замерки да нико у држави, изузев Министарства спољних послова, а и ви после два дана, није реаговао на изливе антисрпске мржње у Хрватској? Ми смо ти који и треба да реагују. Нисмо каснили, држава је кроз свој инструментариј предузела све што је потребно. Ми смо радили све најприљежније, интервенисали смо и у Загребу и овде код нас у Београду, у хрватској амбасади, и у Бриселу, и у Стразбуру, где год је требало. Нисмо објављивали целом свету јер је битнији учинак да постигнемо оно што хоћемо, али вас уверавам да смо учинили све што треба. То што се тамо догађало, наравно, да је наишло на веома лоша осећања код нас. Али, и хрватска влада је предузимала све што је требало, што је олакшало нашу дипломатску акцију. Значајно је да нису подстицали ни штитили оне који су то радили као што су у прошлости знали да чине. С нашим оценама су се сагласили и међународни саговорници. И они су, колико је ко налазио за сходно, примерено реаговали. Европска комисија је рекла да је то унутрашња ствар Хрватске и да се неће мешати? Нису се мешали, ако је то адекватан израз, тако што су формално улагали протест јер за то нема основа према томе како ради Европска комисија. Али јесу дејствовали и гледали су да се та тема уклони из овог подручја. Често се може чути поређење између Србије и Сирије којој прети војна интервенција, а људи овде имају доста симпатија према сиријском народу јер су и сами били у сличној ситуацији? Истовремено, Београд мора да следи европску политику? Ја знам каква су осећања нашег народа, а знам и сопствена када је реч о бомбардовању и санкцијама. Ситуација у Сирији је драматично различита од оне уочи бомбардовања бивше Југославије, поређење не стоји, из историјских, чињеничних, географских и каквих год хоћете разлога. Србија се гнуша употребе хемијског оружја. Ако постоји чврст, поуздан доказ да је употребљено, нема сумње да бисмо ми то најоштрије осудили. Србија је земља која је уништила своје стокове хемијског оружја. Још пре 2000. године приступили смо конвенцији која се односи на уништавање таквог оружја и били смо међу првима који су га и уништили. Када је реч о таквој врсти оружја, ми смо га још у оно блоковско доба својом памећу направили, али смо од њега и одустали. Србија је током развоја кризе у Сирији имала своје приоритете којима је била посвећена и ми смо се онда по инерцији која се подразумева код земаља које су чланови за придруживање ЕУ придруживали изјавама Европске уније о Сирији. Те изјаве су углавном одражавале оно што политички мислимо о томе. Емоционално можда и не. У овом случају ми видимо да нема заједничког става ЕУ, надамо се да ће се до тога доћи, иако је тај процес отежан јер свако има индивидуалан поглед на прилике и догађаје. Када се њихов став оформи, ми ћемо га проценити и придружићемо се. Природно је да ми све чешће делимо политичке ставове са ЕУ јер желимо да будемо чланица. Шта уколико ЕУ подржи војну интервенцију? Нећу да се изјашњавам о нечему што је тако маштовито и хипотетично. Став Србије ће бити оформљен пошто ЕУ заузме јасан и написан став о томе. Најбоље је и најлегалније да постоји одлука СБ УН. Да ли је тачно да је Немачка наводно одустала од даљег условљавања Србије, по питању реформи или откривању криваца за напад на немачку амбасаду 2008. године, уколико локални избори на северу Косова прођу у складу с њиховим очекивањима? Не могу да потврђујем или оповргавам било шта што је можда интерније размишљање немачке дипломатије. Истина је да Брисел, као централа, која покушава да пројектује заједничку политику свих чланица ЕУ, има као приоритет те изборе, жели да они успеју. И нама као влади је до тога стало јер се међународно легитимишу и легализују све структуре српског становништва на КиМ, кроз које наш народ може да оствари своје интересе. Прича о томе да једна земља може да преокрене све по мени је дубоко нетачна. У ЕУ постоји усаглашавање и у овом тренутку Србија, први пут, ужива огромну подршку већине. Дакле, став Немачке није пресудан у ЕУ? Немачка је несумњиво изузетно битна да би та унија уопште постојала и функционисала. Међутим, не може се никако тумачити понашање ЕУ кроз нешто што се оформи, па дејствује, искључиво у Берлину. То није тачно. Ипак се показало у претходном периоду да су ставови Немачке били и те како битни? Немачки ставови не стоје као тврда политичка поставка. Немачки ставови се разликују. Дођу нам парламентарци, који испричају своју причу, онда дође неко од канцеларке с мало различитом причом, министар спољних послова, који да друге тонове. Оно што смо ми овде слушали од немачког парламентарца није се нужно преточило у одлуку Брисела. Код нас се мало уврежило да нас Немачка кочи а ја се с тим не слажем. Немачка је нама у финалу финала помогла. То мислим као министар спољних послова, на основу обиља података. У дипломатским круговима се прича да сте остварили добар контакт с немачким министром спољних послова Гидом Вестервелеом? Тачно, и не само с њим. Има ту још много оних чије савете радо слушам и примам. Мој је посао такав да морам с многима да комуницира, али као и у приватном животу, с неким се брже и лакше разумем. Драго ми је да могу кажем да имам лаку и пријатну комуникацију с Вестервелеом. Рекли сте недавно да односи са САД, Русијом и Кином никада нису били бољи? Односи су бољи него икада, наш председник се виђа са свима. Зар се и Борис Тадић није виђао са свима? Јесте, али није била оваква атмосфера. Нас све више прихватају и то је истина, где год оде премијер, потпредседник владе одмах имамо суштинске разговоре, нема напетости, проблеми нису у првом плану, далеко су. Ја то могу пуним плућима и срцем да кажем. Виде да је ова власт озбиљна, да стоји иза онога што каже, нема никаквих комбинаторика. Постали смо познати као поуздан партнер. Очигледно тако није било раније. То осећам и кроз дејство главна три човека у држави и лично то исто доживљавам. Оптужују вас да се новим законом о спољним пословима легализује стара структура дипломата? То није тачно. Ми законом желимо да уведемо професионалност, стручност, као нешто много битно за институцију овог типа. Покушавамо да новом поставком која ће личити на неку из Титовог времена, или на неку из садашњег, као што је то у Словенији или Данској, професионализујемо дипломатију у којој ће све мање места бити за политичаре. Мале земље не могу себи да приуште тај луксуз да политичар буде амбасадор тамо где је састав амбасаде један или двоје дипломата. То себи може да приушти Вашингтон, који и ако одлази у амбасаду поред њега је још двеста дипломата. Дакле, могућност да греши сведена је на минимум, заправо је нема. А ако ми на пример поставимо фантастичног књижевника који буде сам или има још једног у амбасади, мени не треба много да замислим шта све може да се деси. Ми хоћемо и да млади, које ћемо ми обучавати и запошљавати, имају јасну перспективу напретка кроз ову кућу. Хоћемо да направимо критеријуме који ће њих да стимулишу. Да ли у вашем министарству има места и за бившег министра Вука Јеремића када се врати са службовања у САД? Сасвим сигурно да има места за њега, не знам шта му је план. Вук има јединствено искуство, прошао је нешто што нико од наших није и свако његово мишљење или савет узимали би се у обзир. Али, какво је лична пројекција наставка његове каријере нисмо разговарали, а колико знам он је народни посланик. Нови критеријуми за амбасадоре. Мерила за амбасадоре ће бити врло поједностављена – ако не доносе берићета земљи, неће дуго седети на том месту. Дакле, морају потпуно да буду у служби привреде. И то је нешто што није везано за овај тренутак, о томе размишљамо већ годину дана, а сад ћу то преточити у врло јасан систем, у нешто што ће их обавезивати све – да служе привреди, да нам довлаче инвестиције, да пласирају наше производе, да праве кооперације, да идемо на трећа тржишта с неким земљама. Ко ми не донесе такву врсту потврде за годину дана – биће враћен. |