gototopgototop
četvrtak, 13. jun 2013. Pretvori u pdf Odštampaj tekst Prosledi tekst
Promocija knjige "Istoriografija holokausta u Jugoslaviji" vladike lipljanskog Jovana (Ćulibrka) u Muzeju holokausta u Memorijalnoj sinagogi Ruskog jevrejskog kongresa
+ larger fontnormal font- Smaller font
vladika-lipljanskiU organizaciji komisije Društvene palate RF za međunacionalne odnose i slobodu savesti, Ruskog jevrejskog kongresa, Centra i Fonda "Holokausta" u Moskvi je 13. o.m. održan javni čas vladike lipljanskog Jovana (Ćulibrka) na kojem je promovisana knjiga "Istoriografija holokausta u Jugoslaviji". Javni čas je održan u Muzeju holokausta u Memorijalnoj sinagogi Ruskog jevrejskog kongresa u prisustvu diplomatskih predstavnika Srbije, Ukrajine i Letonije, društvenih i državnih struktura i RPC. Prisutni su bili i predsednik Ruskog jevrejskog kongresa Kaner Jurij Isakovič i predsednica fonda "Holokaust" Ala Gerber.
Javni čas je otvorio predsednik komisije Društvene palate RF za međunacionalne odnose i slobodu savesti Nikolaj Svanidze koji je rekao da se rad vladike Jovana već duže vreme zapaža kao plodonosan u sferi međukonfesionalnog dijaloga SPC i judaizma i Jevreja i srskog naroda. Prema njegovim rečima knjiga "Istoriografija holokausta u Jugoslaviji" predstavlja naučno delo, svojevrsnu knjigu-esej o stradanju jevrejskog ali i jednog velikog i slobodoljubivog naroda kao što je to srpski narod. Istakao je da su Srbi i Jevreji bili "rame uz rame" ne samo kao borci protiv fašizma i nacizma već i u logorima smrti širom Hitlerove Evrope. Govorio je o brojnim žrtvama nacističkog logora Jasenovac u NDH i istakao da je to jedini logor u Evropi u kojem je više stradalo Srba nego Jevreja. Zaključio je da Jevreji čuvaju pamćenje na svoje žrtve jer se bol drugog naroda ne može razumevati bez razumevanja sopstvenog.
Vladika Jovan je rekao da knjiga "Istoriografija holokausta u Jugoslaviji", napisana u dve celine, sadrži tri rada sa obiljem istorijskih činjenica i definicijom holokausta, kao i jasno određenom razlikom između holokausta i genocida.
Izneo je da delo obiluje istorijskim činjenicama o stradanju srpskog i drugog nesrpskog stanovništva kao i drugih pripadnika nacionalnih manjina koji su živelu u to doba u Jugoslaviji.
Govoreći o razumevanju Srba i Jevreja istakao je da se radi o velikoj ljubavi jevrejskog prema srpskom narodu. Osvrćući se na godine koje je proveo u Izraelu, istakao je aktivnosti tamošnjeg udruženja "Jevreja boraca za Srbiju". Izneo je poznatu činjenica da su ruski Jevreji, u svetu, u najvećoj meri prosrpski orijentisani. Govoreći o stradanju ljudi u Drugom svetskom ratu iz razloga pripadnosti određenoj etničkoj grupi. ukazao je i na stradanje srpskog naroda na KiM, danas u savremenoj Evropi, iz istih razloga. Podsetio je da se na Kosovu vodi borba za život i da događaji koji su se desili na KiM jesu svojevrstan genocid počinjen nad srpskim narodom.
Ambasador dr. Slavenko Terzić koji je rekao da je objavljivanje dela "Istoriografija holokausta u Jugoslaviji" od velikog značaja jer podseća na žrtve holokausta i ujedno opominje da se zlo počinjeno u Drugom svetskom ratu ne sme zaboraviti. Istakao je da se danas u svetu, nažalost, uočavaju tendencije revizije istorije i revanšizma i da u cilju zaustavljanja takvih negativnih pokušaja delo "Istoriografija holokausta u Jugoslaviji" doprinesi očuvanju istorijskog pamćeša čime se onemogućava ponavljanje katastrofe holokausta.
Ambasador Terzić je govorio i o sudbini Jevreji ia Kosovu koji su takođe bili stradalnici brojih logora u Jugoslaviji i kojih na tim prostorima više nema. Govoreći o posvećenosti očuvanju pamćenja na žrtve holokausta u svetu, istakao je veliku ulogu koju je u tom smislu odigrao i koju i danas igra jevrejski narod i, istakao da bi i drugi narodi trebalo da se u većem stepenu posvete očuvanju sećanja na svoje žrtve, kako se istorija ne bi ponovila u svojim najzlokobnijim segmentima.
Ključne reči: Ruska Federacija