уторак, 15. јул 2014. | |
Министар Дачић представио приоритете председавања Србије ОЕБС |
+ larger fontnormal font- Smaller font | |||
Говор првог потпредседника Владе и министра спољних послова Републике Србије Ивице Дачића на специјалном заседању Сталног савета ОЕБС који је одржан данас у Бечу:
„Господине председавајући, На почетку желим да Вам се захвалим на позиву да се данас обратим Сталном савету и да представим кратак преглед приоритета предстојећег председавања Србије ОЕБС-ом 2015. године. Пре готово две и по године, усвојена је јединствена одлука Министарског савета, која је омогућила да две земље, Швајцарска и Србија, удруженим снагама воде нашу Организацију 2014. и 2015. године. Треба поменути да је ова јединствена заједничка кандидатура код многих изазвала радозналост, чак и забринутост, поводом тога како ће две државе, које су обично различито виђене у многим аспектима, сарађивати за време двогодишњег консекутивног председавања. Међутим, одлучили смо да се упустимо у овај подухват, да одговоримо на изазове и да, здруженим снагама и кроз блиску сарадњу, понудимо наше ангажовање за добробит Организације. Са једне стране, Швајцарска, која је већ била председавајућа ОЕБС, позната је као утицајна држава са богатим ресурсима и стручним знањем, као и држава са дугачком и престижном репутацијом у међународним питањима. Са друге стране, ту је Србија као држава која је имала тешку и болну блиску прошлост, која пролази кроз процес реформи уз значајну подршку ОЕБС-а. Упркос наведеним разликама, Швајцарска и Србија су засновале право партнерство, које би могло да послужи као пример и можда чак и модел за будућност. У току ове и наредне године, обележавамо важне годишњице историјских догађаја који су покренути у средишту Европе, али са последицама без преседана на судбину човечанства. Прошлост не треба заборавити, нарочито не жртве ратова. Међутим, ради будућности треба из ње да извучемо поуке како бисмо превазишли погрешну перцепцију, разбили илузије и избегли грешке, с циљем постизања веће стабилности, безбедности и просперитета, како у оквиру наших друштава и држава, тако и колективно међу државама и у оквиру различитих међународних организација. Следеће године ћемо такође обележити и 40. годишњицу од усвајања Хелсиншког завршног акта, документа који поред Повеље Уједињених нација има вероватно највећу важност у савременој историји. Надамо се да ће ова годишњица, упркос тренутним околностима, бити искоришћена као прилика за реформу наше Организације кроз процес Хелсинки +40. Тежићемо остваривању отвореног и искреног дијалога о проблемима и изазовима са којима се суочавамо у циљу постизања сагласности о заједничком оквиру који би усмеравао нашу Организацију у будућности, а који би се засновао на потврди фундаменталних принципа на којима почива Организација. У току протеклих 40 година, суочили смо се са бројним кризама и проблемима, али смо успели да пронађемо одговоре и унапредимо нашу Организацију. Стога, данашња криза пред нас поставља изазове који се морају решити, и могућности да заједнички унапредимо нашу сарадњу и безбедност. У том погледу, дозволите ми да још једном похвалим наше швајцарске колеге на њиховом вођству и исказаној посвећености у управљању Организацијом. Господине председавајући, У току ове године, наша Организација се суочава са једном од највећих криза у својој историји. Будући да је ова криза отворила нека кључна питања за европску безбедност у ширем контексту, верујемо да је неопходно уложити све могуће напоре за њено решавање, у циљу поновног учвршћивања односа на читавом подручју ОЕБС. Досадашњи свеобухватни кораци и активности свих извршних структура ОЕБС и швајцарског председавања у вези са Украјином доказали су релевантност ОЕБС и ово би могло бити полазиште наших разговора о будућој улози наше Организације. Исто тако, очигледно је да је одлука о формирању и слању Специјалне посматрачке мисије најважнији корак ка смиривању кризе. Упркос бројним озбиљним проблемима, укључујући и узимање чланова Специјалне посматрачке мисије за таоце, што смо ми снажно осудили, присуство међународних посматрача на терену је у овом тренутку од највеће важности. У том контексту, дозволите ми да изразим нашу пуну подршку раду Специјалне посматрачке мисије и продужетку њеног мандата без одлагања. Такође, подржавамо што скорије усвајање Одлуке о распоређивању посматрача ОЕБС што је могуће пре, у складу са Декларацијом из Берлина од 2. јула. Подржавамо све активности предузете ради постизања трајног прекида непријатељства. Без тога, било би веома тешко успоставити инклузивни национални дијалог, као предуслов за будуће важне одлуке које би требало да отворе пут за стабилизовање ситуације. У том процесу, ОЕБС је добро позициониран и могао би да, уз помоћ широког спектра својих механизама, помогне украјинским властима у даљим реформама. Као наредни председавајући, уложићемо све напоре за јачање активности ОЕБС у Украјини, наравно у сарадњи са државом домаћином и свим другим државама учесницама. Ако у наредном периоду околности дозволе, сматрамо да нам стоје на располагању различити пројекти и активности, у све три димензије, и да би било корисно размотрити све могућности за проширење оквира активности ОЕБС. Полазећи од сопственог искуства, желимо да нагласимо да је присуство ОЕБС на терену од изузетног додатног значаја, са драгоценим потенцијалом да помогне државама учесницама у испуњавању преузетих обавеза. Србија је снажни заговорник јачег присуства ОЕБС на терену. Желим да нагласим да ћемо, као председавајући, ја и мој тим наставити снажно да се ангажујемо по овом питању, као што швајцарско председавање чини сада, на избалансиран начин и у блиској сарадњи са Украјином и свим заинтересованим актерима. У следећих неколико месеци намеравам да обавим консултације са колегама из држава учесница о овом и другим питањима, релевантним за наше предстојеће председавање. Господине председавајући, Природно је што ћемо током нашег председавања посветити нарочиту пажњу Западном Балкану, региону из којег долазимо. Овај регион се у дугом низу година суочавао са озбиљним проблемима, ратовима, непријатељствима, санкцијама, страним интервенцијама, људском патњом и озбиљним кршењем људских права. Данас се стање из корена променило на боље, и управо због овог болног наслеђа морамо уложити додатне напоре како бисмо унапредили стабилност и просперитет у региону. Наше председавање видимо као признање нашем региону, као и његовој будућности. Нарочита пажња биће посвећена помирењу, као делу фазе постконфликтне рехабилитације, на начин дефинисан у документима ОЕБС, и као концепту који ће наша два председавања унапредити. С тим у вези, желим посебно да поменем да је Међународна комисија за нестала лица, уз подршку швајцарског председавајућег, позвала председнике Босне и Херцеговине, Србије, Хрватске и Црне Горе да потпишу Декларацију о несталим лицима, крајем августа у Мостару. Подржавамо ову иницијативу и уверени смо да би потписивање Декларације дало значајан допринос напорима усмереним на помирење. Данас су Србија и друге државе Западног Балкана посвећене даљем убрзању процеса евроинтеграција и садржајној регионалној сарадњи. У том контексту, дозволите ми да поново изразим нашу пуну посвећеност дијалогу Београда и Приштине под покровитељством ЕУ, и спровођењу свих договора који се заснивају на Бриселском споразуму из априла 2013. године. Спремни смо да наставимо овај дијалог и то нам је приоритет. У овом контексту, желим да поздравим ангажовање ОМИК на северу Косова и Метохије, усмереном на јачање капацитета локалних органа власти, које, међутим, не сме да иде на уштрб активности Мисије у другим деловима Покрајине. Улога наше Организације на Западном Балкану је и даље важна и ми ћемо, као и до сада, наставити да блиско сарађујемо, са амбасадором Жерардом Студманом, швајцарским и нашим специјалним представником за Западни Балкан – уваженим дипломатом, који поседује велико искуство и стручност. Намеравамо да наставимо активности које су ове године започеле наше швајцарске колеге. На пример, у припреми је организовање, заједно са Регионалним саветом за сарадњу (РСС), касније ове године, конференције на високом нивоу посвећене нерегуларним миграцијама у нашем региону. Уколико се ова иницијатива реализује, чему се надамо, ангажоваћемо се, опет заједно са РСС, на њеном наставку следеће године. Имајући у виду побољшано стање у нашем региону, уверени смо да постоји више могућности за унапређену хоризонталну сарадњу мисија ОЕБС на терену. Верујемо да поуке које смо извукли можда могу бити од помоћи у неким другим регионима у подручју ОЕБС и били бисмо спремни да успоставимо међурегионалну сарадњу, укључујући могућу размену искуства која може да побољша практичан учинак мисија на терену. Намеравам да у својству будућег председавајућег посетим све мисије ОЕБС на терену у региону, укључујући и мисију ОЕБС у Приштини. Дозволите ми да још једном изразим захвалност свим државама учесницама на помоћи и подршци коју су указале за време недавних катастрофа на Балкану изазваних до сада незапамћеним поплавама. Сутра ћу присуствовати донаторској конференцији у Бриселу, коју заједнички организују ЕУ, Француска и Словенија. Ова елементарна несрећа нас је, нажалост, додатно мотивисала да предложимо управљање водама као једну од главних тема Еколошко-економског форума, који ће се одржати следеће године, и очекујем да ће одлука о томе бити усвојена ове недеље. Верујемо да је ова тема од стратешке важности за нашу Организацију у наредним годинама, и да заслужује озбиљно разматрање из различитих перспектива. Господине председавајући, Наставићемо да подржавамо све договорене формате успостављене у циљу решавања замрзнутих конфликата. Очигледно је да тренутна криза има утицаја на неке од ових конфликата. У том контексту, намеравамо да уложимо додатни напор како би се редовно и неометано одржавала заседања различитих договорених формата. Посебан значај у извршењу ових задатака придајемо раду наших специјалних представника који ће остати на својим функцијама за време нашег председавања. Међутим, очигледно је да без обзира на залагања, идеје или предлоге наше Организације, главна одговорност је на укљученим странама и из искуства, можемо слободно да потврдимо ову чињеницу. Имајући у виду преовлађујуће околности, верујемо да би можда неки мањи и конкретни кораци могли да побољшају поверење међу странама, отварајући на тај начин пут решавању суштинских проблема. Наставићемо да радимо на јачању капацитета и механизама ОЕБС како бисмо реаговали у свим фазама конфликта, од раног упозорења до постконфликтне рехабилитације и помирења, и постигли конкретне резултате у смислу стабилизације стања на терену. Имајући у виду искуства земаља Западног Балкана, желим да истакнем да се до конкретних и одрживих решења може доћи само путем конструктивне политичке акције и дијалога. Овом приликом, желео бих да напоменем да подржавамо обновљене, систематичније напоре ОЕБС у јачању активности посредовања. У том смислу, желим још једном да нагласим значај политичке воље за успешност у посредовању. Господине председавајући, Свеобухватан и кооперативан приступ ОЕБС безбедности представља главни адут наше Организације. Верујемо да је вишедимензионалност Организације њена кључна снага и компаративна предност. У овом контексту, верујемо да морамо да посветимо много више пажње младима, њиховим потребама и тежњама. Стога, током 2015. године предложићемо израду Акционог плана о младима и безбедности, из вишедимензионалне перспективе, чиме ћемо „димензији младих" дати висок приоритет на дневном реду ОЕБС, на систематичнији и креативнији начин. Поред израде Акционог плана о младима као темеља нашег рада у будућности, намеравамо да додатно промовишемо тему борбе против трговине људима и да наставимо са развојем имплементације стратегије ОЕБС у вези са родном равноправношћу, у циљу даљег унапређења активности на овом плану и спровођења свих обавеза из ове области, укључујући и резолуцију Савета безбедности УН 1325. Такође, верујемо да концепт доброг управљања превазилази другу димензију и треба да буде проширен и разматран из перспективе вишедимензионалности. Наставићемо да јачамо и унапређујемо сарадњу са цивилним друштвом и академским институцијама у свим димензијама. Похваљујемо рад успостављене академске мреже ОЕБС, а подржаћемо и њен допринос укупним активностима током нашег председавања. Господине председавајући, У Комеморативној декларацији из Астане, државе учеснице подсетиле су се заједничке визије да свеобухватна и трајна безбедност није могућа без поштовања људских права и демократских стандарда. Препознајући да урођено достојанство појединца има централно место у приступу свеобухватној безбедности ОЕБС, у Заједничком радном плану наша два председавања договорили смо се о даљем унапређењу и јачању спровођења свих обавеза из људске димензије ОЕБС, јачању веза са цивилним друштвом и промоцији његовог активног учешћа, као и о настављању процеса реформе састанака из области људске димензије и јачању мониторинг инструмената ОЕБС у овој области. Сви смо данас сведоци да и даље постоје бројни изазови у реализацији наших заједничких обавеза. Стога, сматрамо да треба уложити додатне напоре у спровођењу обавеза из људске димензије у многим областима, као што су владавина права, слобода изражавања и слобода медија, укључујући заштиту новинара, слобода окупљања, заштита права припадника националних мањина, толеранција и недискриминација. Такође, видимо вредност у јачању националних институција за заштиту људских права, чиме се обезбеђује напредак ка бољој имплементацији наших обавеза. У том контексту, дозволите ми да искористим ову прилику да истакнем улогу институција ОЕБС које помажу државама учесницама у спровођењу обавеза. Њихова улога је незаменљива и зато им морамо обезбедити неопходне услове како бисмо обавили своје задатке. У временима сталних и брзих промена у нашим друштвима, када се многе државе учеснице суочавају са додатним изазовима, само јаке, независне и професионалне институције, са адекватним финансијским и људским ресурсима, могу нам помоћи да се правилно бавимо овим питањима. Верујемо да морамо заједнички да радимо на превазилажењу подела и неповерења, упркос неким различитим гледиштима на рад неких институција ОЕБС. Као будући председавајући, наставићемо рад на реформи састанака из области људске димензије, верујући да та питања треба да се разматрају у оквиру процеса Хелсинки +40, са јасним циљем да се побољша ефикасност и ефективност Организације, као и да се ојача људска димензија. У остваривању ових циљева сарађиваћемо са другим међународним организацијама. Савет Европе је један од наших главних партнера у бављењу људском димензијом. Зато ћемо наставити са праксом коју су увеле наше швајцарске колеге и успоставити блиску сарадњу са Белгијом и Босном и Херцеговином, земљама које ће председавати Савету Европе 2015. године. Поред тога уложићемо додатне напоре у циљу јачања сарадње са нашим азијским и медитеранским партнерима. Господине председавајући, Традиционалне теме друге димензије, као што су транспорт и економске миграције, остају међу нашим приоритетима, као што ће бити и предмет редовног ангажовања релевантних структура ОЕБС. Координатор еколошко-економских активности и његова канцеларија ће у томе имати нашу пуну подршку, али и у другим областима рада, као што су борба против корупције и прање новца. Та питања су, такође, у врху приоритета Владе Србије. Поред тога, верујемо да би унапређење сарадње у домену управљања водама допринело разматрању осталих еколошких питања и наставку ангажовања по питању смањења ризика од катастрофа у вези са управљањем водама. Већина мисија ОЕБС на терену има одговарајуће мандате и пројекте у домену друге димензије. Зато ОЕБС треба да одговори на интересе земаља домаћина када развија активности у овим областима. Имплементација обавеза преузетих у оквиру војно-политичке димензије представља важан фактор стабилности, транспарентности и поверења међу државама учесницама ОЕБС, о чему са опширније говорио на Годишњој безбедносној прегледној конференцији, пре две недеље. Контрола наоружања и мере за изградњу поверења и безбедности остају од кључног значаја за побољшање безбедности у нашем региону. Придржавање принципа и обавеза које проистичу из ових докумената и њихова доследна примена остаје од суштинског значаја. Залажемо се за наставак свеобухватног дијалога у оквиру ОЕБС у циљу одржавања војне стабилности, предвидљивости и транспарентности ажурирањем и модернизацијом Бечког документа, јачањем и спровођењем Кодекса понашања у политичко-војним аспектима безбедности, као и докумената ОЕБС о малокалибарском и лаком наоружању и залихама конвенционалне муниције. Иако тренутна ситуација није погодна за напредовање по многим питањима, једноставно верујемо да морамо да наставимо да разматрамо и планове за размену мишљења о конвенционалној контроли наоружања и мерама за изградњу поверења и безбедности (CSBMs). Такви разговори треба да буду усклађени са релевантним активностима, и могућим развојем у контексту процеса Хелсинки + 40 да створе додатну вредност и да избегну дуплирање са другим форматима. Као платформа за дијалог, ОЕБС треба да се користи као оквир за дискусију о различитим питањима, укључујући и она за која тренутно нема сагласности. Господине председавајући, Пратићемо дискусије у оквиру теме „Реформа и управљање безбедносним сектором" и поздравили смо оснивање Групе пријатеља у ОЕБС као први важан корак ка организованијој дебати. У том смислу, надамо се да ћемо заједно са осталим члановима Групе пријатеља, постепено даље развијати систематичнији приступ, укључујући научене лекције и размену искустава и најбољих пракси. Планирамо да организујемо наставак прошлонедељне Конференције о овој теми током нашег председавања. Господине председавајући, Данас смо суочени са новим изазовима, ризицима и претњама транснационалног карактера. Ове претње, као што су тероризам, организовани криминал, трговина дрогом и сл. захтевају координисану акцију земаља учесница. Желим да нагласим улогу Организације која је, схватајући значај супротстављања транснационалним претњама, предузела значајне кораке у последњих неколико година, доношењем одговарајућих одлука, разменом искуства и најбоље праксе, успостављањем сарадње између надлежних институција земаља учесница, као и академских институција. С обзиром на развојну природу и потребу за сталним праћењем и прилагођавањем одговора на ове претње, током председавања Србије планирамо да спроведемо низ активности у овој области. Намеравамо да се бавимо транснационалним изазовима и претњама из перспективе вишедимензионалности. Није могуће изоловано се бавити негативним појавама као што су корупција и илегалне миграције. Можемо им се супротстави јачањем демократских институција. Наставићемо праксу претходних председавајућих организовањем редовних догађаја у области транснационалних претњи, на основу усвојених одлука. Ово је област у којој међудимензионални приступ ОЕБС-а показује свој пуни потенцијал. Супротстављање организованом криминалу, тероризму и трговини дрогом представљају горућа питања за цео регион ОЕБС. Имајући у виду да је питање младих у центру наше пажње, намеравамо да се напред наведеним питањем, између осталог бавимо из перспективе превенције и заштите младих. У контексту транснационалних претњи, али и у многим другим темама, посебно је важна сарадња са другим релевантним међународним организацијама на координисан и комплементаран начин. ОЕБС треба да пронађе простор за деловање и настави да развија капацитете за одговор на нове изазове и претње. Добар пример у том погледу је пионирски подухват ОЕБС о мерама за изградњу поверења у области ICT/сајбер-безбедности. Наставићемо да пружамо подршку у том погледу. Господине председавајући, Ако желимо да се приближимо визији слободне, демократске, заједничке и недељиве евро-атлантске и евро-азијске безбедносне заједнице и да побољшамо улогу ОЕБС-а као највеће и најобухватније регионалне безбедносне организације према Поглављу VIII Повеље Уједињених нација, онда морамо да радимо на изградњи поверења међу државама учесницама. Овај процес је подједнако важaн на терену, где представници ОЕБС, са посвећеношћу и храброшћу, спроведе мандатe које смо им доделили, овде у Сталном савету где се усвајају главне одлуке и у нашим престоницама где се формира политичка воља. Заједно са пружањем адекватних ресурса, ово је темељ наших активности и можда рецепт за успех. У ствари, ово је суштина процеса Хелсинки +40 и тај процес зависи од свих нас - 57 држава учесница. Садашње швајцарско и наредно српско председавање су спремни да воде овај процес у циљу јачања видљивости и ефикасности наше Организације и повећања безбедности и стабилности нашег региона. Хвала Вам господине председавајући."
|